Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan yeni yönetmelik ile süt ve süt ürünlerinde yanıltıcı ifadelerin kullanımı yasaklandı. "Köy," "ev," "geleneksel," "çiftlik," "yüzde 100" gibi ifadeler artık etiketlerde yer almayacak. Bu düzenleme, etiketlerin daha şeffaf, güvenilir ve anlaşılır hale getirilmesi amacıyla yapıldı. 31 Aralık 2026'ya kadar geçiş süreci tanınan firmalar, bu tarihe kadar eski etiketlerle satış yapabilecek, ancak sonrasında yeni düzenlemelere uymayan ürünler piyasada bulunamayacak.

Köy, Ev, Geleneksel, Çiftlik, Yüzde 100 (3) Köy, Ev, Geleneksel, Çiftlik, Yüzde 100 (6)

Yanıltıcı Etiketler Yasaklandı

Tarım ve Orman Bakanlığı'na bağlı Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü, tüketicilerin daha bilinçli seçim yapabilmesi ve haksız rekabetin önüne geçilmesi amacıyla kapsamlı bir düzenleme hazırladı. Yeni düzenleme ile süt ve süt ürünleri başta olmak üzere birçok gıda ürünü için "köy", "ev", "geleneksel", "çiftlik", "yüzde 100" gibi ifadelerin kullanımına son verildi. Bu ifadeler, tüketicilerde yanıltıcı bir algı oluşturarak ürünün niteliği hakkında yanlış izlenimler yaratıyordu.

İlk destek başkandan geldi İlk destek başkandan geldi

Bitkisel Ürünlerde "Süt" İfadesi Yasaklandı

Yeni düzenlemeyle birlikte bitkisel kaynaklı ürünlerde de "süt" ifadesinin kullanılması yasaklandı. Artık soya, badem veya yulaf gibi bitkisel bileşenlerle üretilen ürünlerde yalnızca "içecek" ifadesi kullanılabilecek. Türk Gıda Kodeksi İçme Sütleri Tebliği'ne göre, "süt" tanımı yalnızca inek, koyun, keçi ve manda sütü ile sınırlı tutuldu. Bu değişiklik, bitkisel bazlı içeceklerin süt olarak satılmasının yanıltıcı olduğu vurgulandı.

Köy, Ev, Geleneksel, Çiftlik, Yüzde 100 (1) Org Tereyağı Mavi 1

Geçiş Süreci ve Sonrasındaki Düzenlemeler

Firmalar, yeni düzenlemeye uyum sağlamak için 31 Aralık 2026'ya kadar geçiş süreci tanındı. Bu tarihe kadar eski etiketlerle satış yapılabilecek. Ancak 2026'nın sonrasında, etiketleme kurallarına uymayan hiçbir ürün raflarda yer almayacak. Bu düzenleme, hem üreticiler hem de tüketiciler için daha güvenilir ve anlaşılır bir gıda pazarı oluşturmayı amaçlıyor.

Köy, Ev, Geleneksel, Çiftlik, Yüzde 100 (5)

Muhabir: AYNUR BAYRAK