PROPAGANDA  ve HALKLA İLİŞKİLER (5)

İlk yazımızda Propaganda ve Halkla İlişkiler öneminden bahsederek  bu konuya devam edeceğimizi belirtmiştik. Önceki yazılarımızı  okumayanlar için  bir hatırlatma yapmak  istiyorum. Yazımıza halkla ilişkilerin tanımını  yaparak başlayalım H. İlişkiler “İçinde bulunduğu toplumun ve özellikle ilişki içinde olduğu hedef kitlenin  özlem ve özelliklerini tanımak ve bu arada  firmanın  izlediği politika ve uygulamalarını  halkla çok yönlü olarak çeşitli iletişim araçlarını kullanarak yansıtan bir bilim dalıdır. Üniversitede Halkla İlişkiler hocam Aladdin ASNA (Burada hocamdan biraz bahsetmek istiyorum. Ülkemizde halkla ilişkiler konusunda ilk halkla ilişkiler kitabını yazan ve  öneminden bahseden kişidir.  2015 Yılında  genç denecek bir yaşta kaybettik. Kendisini tanımaktan ve hocam olmasından dolayı ayrıca onur duyuyorum. Allah rahmet etsin) H. İlişkileri kısaca, halkın çok  hoşlandığı şeyleri çok yapmak,  hoşlanmadığı şeyleri hiç yapmamak olarak tanımlardı.  Konumuza geçen hafta kaldığımız yerden devam edelim

  Halkla ilişkiler’i Propaganda’dan ayıran ikinci önemli etken, dürüstlük ilkesidir. Halkla ilişkiler, kuruluşu kamuoyuna gerçekleri saklamadan, doğru söyleyerek, dürüst  yollardan tanıtır. Ünlü Fransız düşünürü August Compte’un “ Bir iş yeri cam  bir ev gibi açık olmalıdır. Duvarlar hiçbir şeyi gizlememeli, bakıldığı zaman içerisi görülebilmelidir.” Sözü, Halkla ilişkiler mesleğinin parolası olarak kabul edilir. Hatta Fransa’daki halkla ilişkiler Derneği, vatandaşları Compte’un bu deyimini benimseyerek, ilk kuruluşunda Cam Ev ‘ Maison de Verre’ adını almıştır.

  Oysa Propaganda’nın böyle bir konusu yoktur. Amacına ulaşmak için Propaganda’nın gerçekleri saptırdığı, bir ahlaki ilkeye bağlı olmadığı görülür. Halkla ilişkiler ise uzun vadeli bir sorumluluk taşıdığı için hedef kitlenin belirtilen görüş ve davranışları gönüllü olarak kabul etmesi ile karşılıklı anlayış sağlanacağına inanır. Uluslararası halkla ilişkiler Derneği eski Genel Sekreteri Sam Black’in dediği gibi ‘Halkla İlişkiler’de başarı ancak temel politika ahlaka uygun ve kullanılan araçlar gerçeğin sınırları içinde sağlanır. Yalan, zararlı ve kuşku doğuracak araçlardan yararlanılamaz. Zayıf ve yanlış bir tutumu  Halkla ilişkiler teknikleri kullanarak örtbas etmek imkan dışıdır. Tersine başarılı bir Halkla ilişkiler kampanyası zaafı, nedenleri ile ortaya koyan ve onu düzeltmeye çalışan kampanyadır.

  Dürüst olmanın yanısıra halkla ilişkiler her zaman pozitif olmalıdır. Birşeyin inkar edilmesi kuşkulu dinleyiciyi ikna etmeyebilir. Gerçeklerin pratik ve pozitif somut örneklerle açıklanması daha inandırıcı ve yapıcıdır.

  Yine Sam Black’a göre “Bir Halkla İlişkiler uzmanı yeteneklerini, kötü ve zararlı olduğuna, ülkesinin yararlarına ters düştüğüne inandığı  konularda kullanılmalıdır.

  Hocamın bu konuda “Dürüst çalışmayan kuruluşlarda görev almayın” öğretisi,  halkla ilişkilere gönül vermiş  kişilerin ilkesi olmalıdır. Başarılı kuruluşlar, sosyal sorumluklarının bilincinde olan  ve propaganda yerine halkla ilişkilere önem veren kuruluşlardır.

  Haftaya halkla ilişkiler’in temel öğelerine devam edeceğiz.