Türkiye’de plaka kodları sistemi, 1989 yılına kadar alfabetik sırayla düzenlenmişti. 01 koduyla Adana’dan başlayan bu sistem, 67 koduyla Zonguldak’ta sona eriyordu. Ancak yeni illerin eklenmesiyle kodlar, 81’e kadar genişletildi. Peki, bu sistem baştan sona yeniden düzenlense ne olur?

Af4E14Ba Aaa1 447A B441 4865Ac670918

Senaryolara göre alfabetik sıralamaya geçilmesi durumunda, Kırşehir mevcut 40 plakasını bırakıp 50 plakasını almak durumunda kalıyor. Bu değişiklik, yıllardır 40 koduyla özdeşleşmiş Kırşehirli vatandaşlarda bir nostalji hissi yaratabilir. Kırşehir, yeni sistemde Nevşehir’in plaka kodu olan 50’yi alırken, 40 plaka kodu İstanbul’a bırakıyor.

6 0Af7Ea11 9C14 4Cee 9362 623524Ae7780

Yeni İller ve Daha Karmaşık Bir Sistem

Türkiye’de il sayısının 100’e çıkarılması yönündeki iddialar, plaka kodu sistemini daha karmaşık hale getirebilir. Bu durumda alfabetik düzenlemeler ve yeni kodların tahsisi, hem yerel kimlikler hem de araç sahipleri açısından tartışmalı bir süreç yaratabilir.

Plaka

Plakalar ve Yerel Kimlikler

Plakalar sadece araç tanıtımını değil, aynı zamanda illerin kimliklerini de temsil ediyor. Kırşehir gibi 40 plaka koduyla özdeşleşmiş şehirler için bu değişiklik, hem nostalji hem de aidiyet tartışmalarını beraberinde getirebilir. Vatandaşlar arasında yeni kodlara alışma süreci uzun ve duygusal olabilir.

50Plaka Nerenin

Alfabetik Sıralamaya Göre Yeni Kodlar

Alfabetik sıralama ile Türkiye’nin bazı illerinde mevcut plaka kodları değişmezken, diğerleri için büyük değişiklikler öngörülüyor. İşte bazı illerdeki durum:

  • 01 ADANA (Değişmiyor)

  • 02 ADIYAMAN (Değişmiyor)

  • 03 AFYONKARAHİSAR (Değişmiyor)

  • 04 AĞRI (Değişmiyor)

  • 05 AKSARAY

  • 06 AMASYA

  • 07 ANKARA

  • 08 ANTALYA

  • 09 ARDAHAN

  • 10 ARTVİN

  • 11 AYDIN

  • 12 BALIKESİR

  • 13 BARTIN

  • 14 BATMAN

  • 15 BAYBURT

  • 16 BİLECİK

  • 17 BİNGÖL

  • 18 BİTLİS

  • 19 BOLU

  • 20 BURDUR

  • 21 BURSA

  • 22 ÇANAKKALE

  • 23 ÇANKIRI

  • 24 ÇORUM

  • 25 DENİZLİ

  • 26 DİYARBAKIR

  • 27 DÜZCE

  • 28 EDİRNE

  • 29 ELAZIĞ

  • 30 ERZİNCAN

  • 31 ERZURUM

  • 32 ESKİŞEHİR

  • 33 GAZİANTEP

  • 34 GİRESUN

  • 35 GÜMÜŞHANE

  • 36 HAKKARİ

  • 37 HATAY

  • 38 IĞDIR

  • 39 ISPARTA

  • 40 İSTANBUL

  • 41 İZMİR

  • 42 KAHRAMANMARAŞ

  • 43 KARABÜK

  • 44 KARAMAN

  • 45 KARS

  • 46 KASTAMONU

  • 47 KAYSERİ

  • 48 KIRIKKALE

  • 49 KIRKLARELİ

  • 50 KIRŞEHİR

  • 51 KİLİS

  • 52 KOCAELİ

  • 53 KONYA

  • 54 KÜTAHYA

  • 55 MALATYA

  • 56 MANİSA

  • 57 MARDİN

  • 58 MERSİN

  • 59 MUĞLA

  • 60 MUŞ

  • 61 NEVŞEHİR

  • 62 NİĞDE

  • 63 ORDU

  • 64 OSMANİYE

  • 65 RİZE

  • 66 SAKARYA

  • 67 SAMSUN

  • 68 SİİRT

  • 69 SİNOP

  • 70 SİVAS

  • 71 ŞANLIURFA

  • 72 ŞIRNAK

  • 73 TEKİRDAĞ

  • 74 TOKAT

  • 75 TRABZON

  • 76 TUNCELİ

  • 77 UŞAK

  • 78 VAN

  • 79 YALOVA

  • 80 YOZGAT

  • 81 ZONGULDAK

Plaka Sistemindeki Değişim ve Gelecek Tartışmalar

Plaka kodlarının yeniden düzenlenmesi senaryosu, hem lojistik hem de toplumsal boyutlarıyla dikkat çekiyor. Bu değişim, illerin tarihsel ve kültürel bağlarını nasıl etkiler? Yerel halkın plaka aidiyetine yaklaşımı ne olur? Tartışmalar devam ederken, bu olası senaryo, illerin kimliklerine dair yeni soruları da gündeme getiriyor.

Muhabir: AYNUR BAYRAK